မၾကာမီ အထူးစီးပြားေရးဇုန္မ်ား ေပၚေပါက္လာေတာ့မည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ ညစ္ညမ္းလာမႈ အေနအထားမ်ား အတြက္ ဥပေဒတစ္ရပ္ အခိုင္အမာ ျပ႒ာန္း၍ အကာအကြယ္ေပးရန္ လိုအပ္ေနေၾကာင္း သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ ေစာင့္ေရႇာက္ေရး သမားမ်ား (Greeners)က ေျပာၾကားလိုက္သည္။
''မၾကာမီ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ေတြ ျဖစ္လာမယ္ဆိုရင္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ညစ္ညမ္းမႈ ျဖစ္ေစတဲ့ ေရထု၊ ေလထု ညစ္ညမ္းမႈေတြ ျဖစ္လာမႇာပါ။ အထူးသျဖင့္ စီးပြားေရးဇုန္ေတြထဲမႇာ စက္မႈဇုန္ေတြက ပိုၿပီးေတာ့ ကာဗြန္ဒိုင္ေအာက္ဆိုဒ္ ထုတ္လႊတ္မႈ မ်ားပါတယ္။ ဥပမာ စက္ေတြရဲ႕ ဒီဇယ္ ဒါမႇမဟုတ္ ဓာတ္ဆီ တစ္ဂါလန္ကို သံုးလို႔ရႇိရင္ ကာဗြန္ဒိုင္ေအာက္ဆိုဒ္ ၂၅ ေပါင္ ထြက္ပါတယ္။ သံုးစြဲတဲ့ ပမာဏအေပၚမႇာ မူတည္ၿပီးေတာ့ တြက္ဆၾကည့္လို႔ ရပါတယ္။ အဓိက ကေတာ့ အဲဒီဥပေဒေတြကို Enforce လုပ္ၿပီး အတိအက် လိုက္နာဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္''ဟု သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရႇာက္ေရး ပညာရႇင္ ဦးအုန္းက ေျပာျပခဲ့သည္။
လက္ရႇိ အေျခအေနတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အိမ္နီးနားခ်င္း တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၊ ထိုင္းႏိုင္ငံမ်ား၏ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ညစ္ညမ္းမႈထက္ ေလ်ာ့နည္းေနေသးေသာ္လည္း ယခင္ ကာလမ်ားႏႇင့္ ႏိႈင္းယႇဥ္ပါက ပတ္၀န္းက်င္ ညစ္ညမ္းမႈ အေျခအေနမႇာ မ်ားျပား လာေၾကာင္းႏႇင့္ စက္မႈဇုန္မ်ား အလ်ဳိအလ်ဳိ ေပၚေပါက္လာရာတြင္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ႏႇင့္ ပတ္သက္သည့္ ဥပေဒ တစ္ရပ္ျဖင့္ ႀကိဳတင္ ကာကြယ္မႈမ်ား မရႇိပါက ပတ္၀န္းက်င္ႏႇင့္ စက္႐ံုတြင္း အလုပ္လုပ္ကိုင္ေနသူမ်ား၏ က်န္းမာေရးကိုပါ သက္ေရာက္မႈမ်ား ရႇိလာမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သံုးသပ္မႈမ်ား ရႇိေနသည္။
''အမႇန္အတိုင္း ေျပာရရင္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ပ်က္စီးတဲ့ အထဲမႇာ သစ္ေတာေတြ ျပဳန္းတီးလို႔ ပ်က္စီးတာ ရႇိတယ္။ စိုက္ပ်ဳိးေရး က႑ေၾကာင့္ ပ်က္စီးတာေတြ ရႇိတယ္။ ေတာမီးေလာင္လို႔ ပ်က္စီးတာရႇိတယ္ ဆိုေပမယ့္ Industrial Sector က အဆိုးဆံုးပါပဲ။ ဘိလပ္ေျမကထြက္တဲ့ Chemical ေတြကစက္႐ံုမႇာ လက္ရႇိလုပ္ကိုင္ေနတဲ့ သူေတြကိုတင္ မကဘဲ အနီးအနားမႇာရႇိတဲ့ ေဒသခံေတြကိုလည္း ထိခိုက္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီစက္မႈဇုန္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ေတာ့ EIA(Environmental Impact Assessment) နဲ့ SIA(Social Impact Assessment) ေတြကို လုပ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ တာ၀န္ယူ လုပ္ကိုင္ရတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းက bias မပါဘဲ အမႇန္အတိုင္း တင္ျပႏိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဥပေဒတစ္ရပ္ အေနနဲ႔လည္း အခု မူၾကမ္းအဆင့္ကေန အခိုင္အမာ ေပၚေပါက္လာဖို႔ လိုပါတယ္''ဟု ဦးအုန္းက ဆက္လက္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ထိုင္း၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ အဘ္ဟီးဆစ္ အေနျဖင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံရႇိ စက္မႈဇုန္မ်ားႏႇင့္ ပတ္သက္ေသာ အႀကီးစား စီမံကိန္းမ်ားအား ထိုင္းႏိုင္ငံ ေတာင္ပိုင္းတြင္ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံျခင္းထက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ထား၀ယ္ဆိပ္ကမ္းတြင္ ရင္းႏႇီး ျမႇဳပ္ႏႇံရန္ စီမံထားေၾကာင္း မၾကာခင္ က ေျပာၾကားခဲ့သည္။
''မႏႇစ္တုန္းက သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ သမားေတြက ထိုင္းအစိုးရကို စက္မႈဇုန္ေတြ တိုးခ်ဲ႕တာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကန္႔ကြက္တာေတြ ရႇိတယ္။ အဲဒါက ထိုင္းတရား႐ံုးအထိ ေရာက္ခဲ့ၿပီးေတာ့ တရား႐ံုးက Greeners ေတြ ဘက္ကို အႏိုင္ေပးလိုက္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခုေနာက္ပိုင္းမႇာ အစိုးရအေနနဲ႔ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အဟန္႔အတားေတြ ရႇိေနတဲ့အတြက္ ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့ အျခားေနရာေတြကို ရႇာေဖြလာၾကတာရႇိတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဥပေဒ တစ္ရပ္ကေတာ့ ရႇိသင့္ပါတယ္။ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္း တစ္ခုေတာ့ရရႇိၿပီး က်န္းမာေရး႐ႈေထာင့္က ၾကည့္ရင္ ဆံုး႐ံႈးနစ္နာမႈေတြ မရႇိေအာင္ေတာ့ ဥပေဒတစ္ရပ္အေနနဲ႔ ကာကြယ္မႈေပးဖို႔ေတာ့ လိုအပ္ေနပါၿပီ''ဟု သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ဆိုင္ရာ ျပည္တြင္းမႇ ပညာရႇင္တစ္ဦးက ေျပာျပခဲ့သည္။
ယင္းကဲ့သုိ႔ ရႇာေဖြရာတြင္ စက္မႈဖြံ႕ၿဖိဳးရန္ အရႇိန္ယူေနသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားအား ဦးစားေပး ေရြးခ်ယ္လာၾကၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနျဖင့္မူ အာဆီယံ အဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံ ျဖစ္ျခင္း၊ ကုန္စည္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ရာတြင္ အဆင္ေျပျခင္းႏႇင့္ အလုပ္သမားစရိတ္ သက္သာျခင္း တို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ စိတ္၀င္စားမႈ မ်ားျပားလာေၾကာင္း သိရသည္။
''အခုလို စက္မႈဇုန္ေတြ တည္ေထာင္တဲ့အခါမႇာ ေက်ာက္မီးေသြးနဲ႔ လည္ပတ္တဲ့ စက္႐ံုမ်ဳိးေတြ မပါဘူးလို႔လည္း မေျပာႏိုင္ပါဘူး။ ဥပမာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံမႇာဆို ေက်ာက္မီးေသြးနဲ႔ လည္ပတ္တဲ့စက္႐ံု အေတာ္မ်ားတယ္။ စရိတ္စကပိုင္းမႇာေတာ့ တျခား ေလာင္စာေတြထက္ ေက်ာက္မီးေသြးက သက္သာေကာင္း သက္သာႏိုင္ေပမယ့္ ေလာင္စာေတြ အားလံုးထဲမႇာ ေက်ာက္မီးေသြးကေန CO2 ထုတ္လုပ္မႈကေတာ့ အမ်ားဆံုးပဲ။ သဘာ၀ ဓာတ္ေငြ႕က CO2 ထြက္ရႇိမႈ အနည္းဆံုးလို႔ ေျပာလို႔ရတယ္။ ဘာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အဲဒီလို ေက်ာက္မီးေသြး ေလာင္စာသံုး စက္႐ံုလည္း ရႇိလာႏိုင္တယ္ဆိုေတာ့ ဘယ္လိုပံုစံမ်ဳိးနဲ႔ ကိုင္တြယ္သြားမလဲ၊ ဘယ္ေလာက္ အတိုင္းအတာအထိ ခြင့္ျပဳမလဲ ဆိုတာေတာ့ စနစ္တက် သံုးသပ္ဖို႔ လိုပါ တယ္''ဟု အာဆီယံစီးပြားေရးဆိုင္ရာ ေလ့လာသူတစ္ဦးက အၾကံျပဳ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
''မဖြံ႕ၿဖိဳးေသးတဲ့ ႏိုင္ငံတိုင္းမႇာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို လုပ္ရမႇာပါပဲ။ သို႔ေပမယ့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ရင္း သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ပ်က္စီးလာမယ္။ အနီးအနားက လူေတြပါ ဒုကၡေရာက္မယ္ဆိုရင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈဆိုတာ အဓိပၸာယ္မရႇိ ျဖစ္သြားပါမယ္။ Sustainable Development ဆိုတာ ေရရႇည္ေကာင္းဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ေရတိုခဏပဲ အက်ဳိးျဖစ္ၿပီး ေရရႇည္မႇာ ပတ္၀န္းက်င္ေရာ၊ လူေတြပါ ထိခိုက္မယ္ဆိုရင္ နဂိုကတည္းက ဒီ Development ဆိုတာကို မလုပ္ရင္ ေကာင္းပါလိမ့္မယ္''ဟု FREDA မႇ ဦးအုန္းက ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ကုန္သြယ္မႈႏႇင့္ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈမ်ားမႇာ ႏိုင္ငံတိုးတက္ေရးအတြက္ အေရးပါဆံုး အခန္းက႑တြင္ ပါ၀င္ၿပီး အထူးသျဖင့္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းျဖင့္ ကုန္သြယ္မႈကို ပို၍ အေလးထားကာ ကုန္သြယ္မႈပမာဏမႇာ စုစုေပါင္း ကုန္သြယ္မႈ၏ ၈၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ရႇိေၾကာင္း သိရႇိရသည္။
အလားတူ အနာဂတ္ ကုန္သြယ္မႈတြင္ အေရးပါလာမည့္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းမ်ား တည္ေဆာက္ေရး အတြက္လည္း ျမန္မာ့ကမ္း႐ိုးတန္းမ်ားတြင္ ေနရာမ်ား ေရြးခ်ယ္ ေဆာင္ရြက္လာၿပီး ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈမ်ားပါသည့္ စက္မႈဖြံ႕ၿဖိဳးမႈမ်ား အေကာင္ အထည္ ေဖာ္သြားမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း အေရးႀကီးေသာ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ညစ္ညမ္းမႈ အေျခအေနမ်ားအား ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း သံုးသပ္ ေျပာၾကားခဲ့ၾကသည္။
ေက်ာက္ျဖဴ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္း
- ရခိုင္ျပည္နယ္၊ ခ်ဥ္းကပ္ေရေၾကာင္းလမ္း အနိမ့္ဆံုးေရအနက္ ၂၄ မီတာ
- ဒီေရအျမင့္ ကြာျခားခ်က္ ၂ မီတာမႇ ၂.၇ မီတာ
- စစ္ေတြ-ကုလားတန္ စီမံကိန္းေဒသ၊ သံတြဲခရီးသြားလုပ္ငန္းႏႇင့္ ပင္လယ္ငါးဖမ္းလုပ္ငန္းမ်ားႏႇင့္ ဆက္စပ္၍ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္လာႏိုင္
- တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ၊ ယူနန္ျပည္နယ္ ကူမင္း-မႏၲေလး-ေက်ာက္ျဖဴ-စစ္ေတြ လမ္းေၾကာင္းေပၚတြင္ရႇိ။
- စီမံကိန္းၿပီးစီးပါက ကြန္တိန္နာ ၄၀၀၀ ဆန္႔ ေရယာဥ္မ်ားဆိုက္ကပ္ႏိုင္မည္။
ကုလားဂုတ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္း
- မြန္ျပည္နယ္ ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ့ႏႇင့္ ေရးၿမိဳ့ၾကားတြင္ရႇိ
- ခ်ဥ္းကပ္ေရေၾကာင္း၏ အနိမ့္ဆံုးေရအနက္ ၁၅ မီတာရႇိ
- ဒီေရအျမင့္ ကြာျခားခ်က္ ၃ မီတာႏႇင့္ ၅ မီတာၾကားရႇိ
- ဆိပ္ကမ္းတြင္ DWT ၄၀၀၀၀ မႇ ၅၀၀၀၀ အၾကားရႇိ ေရယာဥ္မ်ား ဆိုက္ကပ္ႏိုင္
- အေရႇ႕အေနာက္ စီးပြားေရးစႀကႍ (East-West Economic Corridor) ၏ အဓိကက်ေသာ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းတစ္ခုျဖစ္။
ထား၀ယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္း
- တနသၤာရီတိုင္းေဒသႀကီး၊ ထား၀ယ္ၿမိဳ့နယ္အတြင္း တည္ရႇိ
- ခ်ဥ္းကပ္ေရေၾကာင္းလမ္း၏ အနိမ့္ဆံုးေရအနက္(LAD) -၁၅ မီတာရႇိ
- ဒီေရအျမင့္ ကြာျခားခ်က္ ၅ မီတာရႇိ
- GMS ႏႇင္႕ BIMSTIC ႏိုင္ငံမ်ား၏ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ကုန္သြယ္မႈတြင္ အခ်ိန္ႏႇင့္ကုန္က်စရိတ္ ေလ်ာ့ခ်ႏိုင္မည္
- ဆိပ္ကမ္းတြင္ DWT ၅၀၀၀၀ ရႇိ ေရယာဥ္မ်ား ဆိုက္ကပ္ႏိုင္မည္ေရနက္ဆိပ္ကမ္း ၀န္ေဆာင္မႈအျပင္ နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ အေ၀းေျပးလမ္းမမ်ားႏႇင့္ စက္မႈကုန္ထုတ္နယ္ေျမမ်ား ပါ၀င္
ဘုတ္ျပင္းေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္း
- တနသၤာရီတိုင္းေဒသႀကီးအတြင္း ၿမိတ္ႏႇင္႕ေကာ႕ေသာင္း ၿမိဳ့ၾကားတြင္ရႇိ
- ခ်ဥ္းကပ္ေရလမ္းေၾကာင္း အနိမ့္ဆံုးအနက္ ၃၀ မီတာ
- ဒီေရအျမင့္ကြာျခားခ်က္ ၃ မီတာ
- ေရနက္ဆိပ္ကမ္းေနရာ ၂ ေနရာျဖစ္ၿပီး တနသၤာရီတိုင္းေဒသႀကီးတြင္ တစ္ခုႏႇင္႕ ထိုင္းႏိုင္ငံ ဘာဆာဖန္တြင္ တစ္ခုစီတည္ရႇိ
- စီမံကိန္းလုပ္ငန္းတြင္ နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ အေ၀းေျပးလမ္းမ၊ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ပိုက္လိုင္း၊ သံမဏိ ထုတ္လုပ္မႈလုပ္ငန္း၊ ေရနံဓာတုစက္႐ံု၊ အျခား စြမ္းအင္စက္႐ံုမ်ား ပါ၀င္
- DWT ၆၅၀၀၀ ရႇိ ေရယာဥ္မ်ား ဆိုက္ကပ္ႏိုင္ၿပီး ကမ္းလြန္လုပ္ကြက္မႇ ထုတ္လုပ္သည္႕ ေရနံစိမ္းမ်ား တင္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ DWT ၂၀၀၀၀၀ ရႇိ ေရယာဥ္မ်ား ဆိုက္ကပ္ႏိုင္မည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ့ရႇိ ဆိပ္ကမ္းမ်ား
၁။ ထီးတန္းဆိပ္ကမ္း (Berth)
၂။ ထီးတန္းဆန္ဆိပ္ကမ္း (Berth)
၃။ အလံုဆိပ္ကမ္း (Wharves)
၄။ ျမန္မာ့စက္မႈဆိပ္ကမ္း (Wharves)
၅။ ဆူးေလဘုရားဆိပ္ကမ္း (Wharves)
၆။ က်န္းမာေရးဆိပ္ကမ္း (Jetty)
၇။ ဗိုလ္ေအာင္ေက်ာ္ဆိပ္ကမ္း (Wharves)
၈။ သာေကတဆိပ္ကမ္း (Wharves)
၉။ ျမန္မာအင္တာေနရႇင္နယ္ သီလ၀ါဆိပ္ကမ္း
၁၀။ ျမန္မာအင္တီဂရိတ္တက္ သီလ၀ါဆိပ္ကမ္း
ျမန္မာႏိုင္ငံရႇိ ပင္လယ္ဆိပ္ကမ္း ထြက္ေပါက္မ်ား
၁။ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္း (ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး)
၂။ စစ္ေတြ၊ ေက်ာက္ျဖဴ၊ သံတြဲ (ရခိုင္ျပည္နယ္)
၃။ ပုသိမ္ (ဧရာ၀တီတိုင္း ေဒသႀကီး)
၄။ ေမာ္လၿမိဳင္ (မြန္ျပည္နယ္)
၅။ ထား၀ယ္၊ ၿမိတ္၊ ေကာ့ေသာင္း(တနသၤာရီတိုင္းေဒသႀကီး)
Artikel Terkait:




0 comments:
Post a Comment