စစ္ေတြဆိပ္ကမ္းကုိ ျမင္ေတြ႕ရစဥ္
ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္း ႏုိင္ငံျခား စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံႏုိင္ရန္ စူးစမ္းေလ့လာမႈ ျမင့္တက္ေနၿပီး ႏုိင္ငံေရး တည္ၿငိမ္မႈ အေျခအေန၊ ႏုိင္ငံျခားေငြ လဲလႇယ္ႏႈန္း၊ စီးပြားေရး၊ ကုန္သြယ္ေရး မူ၀ါဒမ်ား၊ တရားဥပေဒႏႇင့္ တရားစီရင္ေရး စနစ္ တုိ႔ကုိ စံုစမ္းေမးျမန္းမႈ အမ်ားဆံုး ျပဳလုပ္လ်က္ ရႇိေၾကာင္း အဆုိပါ အသုိင္းအ၀ုိင္းထံမႇ သတင္းရရႇိပါသည္။
''၂၀၁၀ တစ္ႏႇစ္လံုး ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံသူေတြ အ၀င္အထြက္ မ်ားေနတယ္။ ေယဘုယ်အေနနဲ႔ ေျပာရင္ ျမန္မာျပည္မႇာ ျမႇဳပ္ႏႇံဖုိ႔ ပုိစိတ္၀င္စားလာတဲ့ သေဘာရႇိတယ္။ ေရနံနဲ႔ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕၊ စြမ္းအင္ တုိ႔လုိ သယံဇာတဘက္မႇာ ရင္းႏႇီးသူ ေတြကလြဲလုိ႔ တျခား ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ၊ ၀န္ေဆာင္မႈ၊ စက္မႈလုပ္ငန္းတုိ႔မႇာ ၀င္လုပ္ခ်င္သူေတြကေတာ့ ရႇားေနတုန္းပဲ။ စိတ္၀င္တစားေတာ့ ေမးျမန္းၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ လက္ေတြ႕ျမႇဳပ္ႏႇံဖုိ႔ေတာ့ သူတုိ႔အတြက္ ခ်ိန္ဆေနၾကတုန္းပဲလုိ႔ ယူဆတယ္။ အခု ႏုိင္ငံျခားလုပ္ငန္း တခ်ဳိ႕က အစုိးရနဲ႔ပဲ တြဲဖက္ျမႇဳပ္ႏႇံလုိ႔ရတဲ့ လုပ္ငန္းေတြကုိ စိတ္၀င္စားသလုိ ကုန္သြယ္မႈ၊ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ၊ စက္မႈလုပ္ငန္းေတြလုပ္တဲ့ ႏုိင္ငံျခားလုပ္ငန္း တခ်ဳိ႕က ပုဂၢလိကနဲ႔ တြဲလုပ္ဖုိ႔ စိတ္၀င္စား လာတာ ေတြ႕ရတယ္''ဟု စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရႇင္တစ္ဦးက ေျပာၾကားပါသည္။
ထုိသုိ႔ ႏုိင္ငံျခားလုပ္ငန္းမ်ား အေနျဖင့္ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံႏုိင္ရန္ စံုစမ္းေလ့လာမႈ ျပဳလုပ္ရာတြင္ အစုိးရဌာန ဆုိင္ရာမ်ားသုိ႔ တုိက္႐ုိက္ေမးျမန္းျခင္း၊ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံၿပီး ျဖစ္ေသာ ႏုိင္ငံျခားလုပ္ငန္းမ်ား၏ ထင္ျမင္ခ်က္မ်ား ရယူျခင္း၊ ျပည္တြင္း စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရႇင္ အခ်ဳိ႕ႏႇင့္ တုိင္ပင္ႏႇီးေႏႇာျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္သည့္ အျပင္ ကမၻာ့အဆင့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ သံုးသပ္ခ်က္မ်ားကုိပါ ထည့္သြင္းခ်ိန္ဆေၾကာင္း သိရပါသည္။
''ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံသူေတြ အေနနဲ႔ ေဒၚလာနဲ႔၀င္ေငြ ျပန္ရႏုိင္တဲ့ လုပ္ငန္းေတြပဲ လုပ္တာမ်ားတယ္။ အဓိကကေတာ့ ျပည္တြင္းေစ်းကြက္ အေနအထားနဲ႔ ပတ္သက္မႈ မရႇိေအာင္၊ ေငြလဲလႇယ္မႈႏႈန္းထား အေျပာင္းအလဲေတြနဲ႔ စီးပြားေရး၊ ကုန္သြယ္ေရး ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြကေန အတုိင္းအတာ တစ္ခုထိ လြတ္ကင္းေအာင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူတုိ႔ရဲ႕ ထြက္ကုန္ေတြကုိ ၾကည့္ရင္ ေငြမာနဲ႔၀င္ေငြ ျပန္ရႏုိင္တာကုိ ေတြ႕ရတာမ်ားတယ္။ သယံဇာတလုပ္ငန္းေတြ မ်ားတဲ့အတြက္ ျပည္တြင္း အလုပ္အကုိင္ ဖန္တီးေပးႏုိင္မႈ၊ ေငြေၾကးလည္ပတ္မႈ၊ စီးပြားေရး တုိးတက္မႈ တုိ႔ကုိ ဖြံ႕ၿဖိဳးေစတာ နည္းေပမယ့္ ဒီလုိျမႇဳပ္ႏႇံမႈက အစုိးရရဲ႕ ဘ႑ာေငြကုိေတာ့ တုိးတက္ေစႏုိင္တယ္''ဟု အၿငိမ္းစား စီးပြားေရး ပါေမာကၡတစ္ဦးက ထင္ျမင္ခ်က္ေပးသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ အပါအ၀င္ ကမၻာ့ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ၀င္ေရာက္ ရင္းႏႇီးထားေသာ ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈ အမ်ားစုမႇာ ႏုိင္ငံတကာ ေကာ္ပုိေရးရႇင္းႀကီးမ်ားႏႇင့္ အစုိးရပုိင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရး တည္ၿငိမ္မႈႏႇင့္ ႏုိင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရး အေျခအေနသည္ အဓိက က်ေၾကာင္း၊ ထုိ႔ျပင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံ အခ်ဳိ႕တြင္ ရင္းႏႇႇီးျမႇဳပ္ႏႇံရန္ ေဆာင္ရြက္မႈသည္ အတုိင္းအတာ တစ္ခုအထိ စြန္႔စားမႈ ျပဳလုပ္ရေသာေၾကာင့္ အဆုိပါႏုိင္ငံရႇိ တရားဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား၊ တရားစီရင္ေရး စနစ္မ်ားမႇာ ႏုိင္ငံတကာ အဆင့္အတန္း မီ မမီႏႇင့္ ခုိင္မာမႈ ရႇိ မရႇိကုိ ေလ့လာဆန္းစစ္ၾကေၾကာင္း စီးပြားေရး ပညာရႇင္မ်ားက ရႇင္းျပပါသည္။
''ႏုိင္ငံျခား လုပ္ငန္းေတြက သူတုိ႔ စိတ္၀င္စားတဲ့ ႏုိင္ငံတစ္ခုက စီးပြားေရးမူ၀ါဒ အေျပာင္းအလဲေတြ၊ ႏုိင္ငံေရး အေျခအေနေတြကုိ အျမဲ ေစာင့္ၾကည့္ေနတယ္။ သူတုိ႔ လုပ္ႏုိင္တဲ့ အေနအထားမ်ဳိး ျဖစ္ရင္ ျမႇဳပ္ႏႇံမႇာပဲ။ ဥပမာ သယံဇာတဘက္မႇာ ျမႇဳပ္ႏႇံမႇ အက်ဳိးရႇိမယ္ ဆုိရင္ အ႐ႈံးခံၿပီး တျခားဘက္မႇာ ရင္းႏႇီးမႇာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ၊ စုိက္ပ်ဳိးေရး၊ ကုန္သြယ္ေရး၊ စက္မႈလုပ္ငန္း တုိ႔မႇာပါ ႏုိင္ငံျခားလုပ္ငန္းေတြ ၀င္ေရာက္ခ်င္ေအာင္ လုပ္ေပးဖုိ႔ လုိတယ္။ လက္ေတြ႕ပုိင္းမႇာ ၾကံဳေတြရတဲ့ အခက္အခဲ၊ ျပႆနာေတြ ေလ်ာ့နည္းလာေအာင္ သူ႔ဘက္ကုိယ့္ဘက္ မွ်တတဲ့ ေျဖေလ်ာ့မႈေတြ လုပ္သင့္တယ္''ဟု စီမံခန္႔ခြဲမႈပညာ ပါေမာကၡတစ္ဦးက သံုးသပ္ခဲ့ပါသည္။
ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈ ျပဳလုပ္ျခင္းသည္ ေယဘုယ်အားျဖင့္ လုပ္ခနည္းျခင္းႏႇင့္ ေစ်းကြက္လက္ဦးမႈ ရယူလုိျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံသူမ်ား အေနျဖင့္ ေဒသခံ ျပည္တြင္း ေစ်းကြက္ႏႇင့္ လွ်ပ္စစ္မီး၊ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရး၊ ဆက္သြယ္ေရး၊ အုိးအိမ္အေဆာက္အအံု၊ ေျမယာ၊ ေဒသခံမ်ား၏ လူမႈစီးပြားေရး အေျခအေန စသည့္ အေျခခံ အေဆာက္အဦ အရည္အေသြး တုိ႔ကုိပါ ဆန္းစစ္ေလ့ရႇိၿပီး အားနည္းခ်က္ ရႇိပါက ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ စက္မႈလုပ္ငန္း၊ လူသံုးကုန္၊ စားသံုးကုန္ ထုတ္လုပ္ျဖန္႔ျဖဴး ေရာင္းခ်မႈ လုပ္ငန္း၊ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္း စသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကုိ ေဆာင္ရြက္လွ်င္ ကနဦး ကုန္က်စရိတ္ ပုိမုိ ျမင့္မားႏုိင္ေသာေၾကာင့္ သယံဇာတ အေျခခံ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ငန္းမ်ားကုိသာ ျမႇဳပ္ႏႇံၾကေၾကာင္း သိရသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံႏႇင့္ ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈ ဆုိင္ရာ ျဖစ္စဥ္ အခ်ဳိ႕
- ၁၇ ရာစုမႇ ၁၉ ရာစု အလယ္ပုိင္း - ၁၇ ရာစု အစပုိင္းတြင္ ျမန္မာဘုရင္မ်ား၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ သေဘၤာတည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းတြင္ စတင္ ျမႇဳပ္ႏႇံခဲ့သည္။ အဆုိပါ သေဘၤာတည္ေဆာက္မႈကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံမႇ ထြက္ရႇိေသာ ကြၽန္းသစ္ျဖင့္ တည္ေဆာက္ခဲ့ၿပီး ကမၻာ့ေစ်းကြက္သုိ႔ တင္ပုိ႔ ေရာင္းခ်ခဲ့သည္။
- ၁၉ ရာစု အလယ္ပုိင္း - ၿဗိတိသွ်၏ ကုိလုိနီ ျပဳခံရၿပီးေနာက္ ကုိလုိနီ အစုိးရႏႇင့္အတူ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံသူမ်ား အေျခခ်လာၿပီး ႏုိင္ငံရပ္ျခား လုပ္သားမ်ားပါ အမ်ားအျပား ၀င္ေရာက္လာသည္။ အဂၤလိပ္၊ ျပင္သစ္ အပါအ၀င္ ဥေရာပ ကုမၸဏီမ်ားက ဆန္စပါးႏႇင့္ ဆန္စက္လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ၀င္ေရာက္ ျမႇဳပ္ႏႇံခဲ့ၾကၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ဆန္အမ်ားဆုံး တင္ပုိ႔ေရာင္းခ်ေသာ ႏုိင္ငံ ျဖစ္လာသည့္အျပင္ အေရႇ႕ေတာင္အာရႇတြင္ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈ အမ်ားဆံုးရေသာ ႏုိင္ငံတစ္ခုလည္း ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ထုိသုိ႔ ကုန္သြယ္မႈမႇ ရရႇိေသာ ၀င္ေငြမ်ား၊ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈမ်ားမႇ ရရႇိေသာ ျမတ္စြန္းမႈမ်ားမႇာ ႏုိင္ငံျခား ကုမၸဏီ အမ်ားစု၏ ၀င္ေငြမ်ား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံႏႇင့္ ႏုိင္ငံသားမ်ား အေနျဖင့္ ရရႇိလာသည့္ အသီးအပြင့္မ်ားကုိ ခံစားခြင့္ မရရႇိဟု ယူဆသတ္မႇတ္ၿပီး ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈကုိ ဆန္႔က်င္ခါးသီးေသာ အျမင္မ်ား အားေကာင္းလာသည္။
- ၁၉၄၅ - ဒုတိယကမၻာစစ္ အၿပီးတြင္ ၿဗိတိသွ် အစုိးရက ေထာက္ပံ့ေပးထားေသာ စီမံကိန္းေကာ္မတီမႇ တစ္ဆင့္ အဓိက ႏုိင္ငံျခား စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား ျပန္လည္ တည္ေထာင္ၿပီး ဆက္လက္ လည္ပတ္ခဲ့သည္။
- ၁၉၄၈ - လြတ္လပ္ေရး ရရႇိၿပီးေနာက္ ပါလီမန္ အစုိးရက အျမတ္ရရႇိမႈ မ်ားျပားေသာ အဓိက စီးပြားေရးလုပ္ငန္း(ကြၽန္း၊ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရး) အခ်ဳိ႕ကုိ ျပည္သူပုိင္ သိမ္းခဲ့ေသာ္လည္း ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈ လုပ္ငန္းမ်ားကုိ အသိအမႇတ္ ျပဳခဲ့ၿပီး ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈမ်ားကုိလည္း ဆက္လက္ခြင့္ျပဳသည္။
- ၁၉၅၅ - ႏုိင္ငံျခား လုပ္ငန္းမ်ားႏႇင့္ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းမ်ားကုိ သတ္မႇတ္ထားေသာ စက္မႈကုန္ထုတ္ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ၀င္ေရာက္ လုပ္ကုိင္ရန္ ဖိတ္ေခၚခဲ့သည္။ ၁၉၅၉ ခုႏႇစ္တြင္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈဆုိင္ရာ ဥပေဒ ေရးဆဲြျပ႒ာန္းသည္။ ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈ အတြက္ ၁၀ ႏႇစ္အတြင္း ျပည္သူပုိင္ မသိမ္းဟု အာမခံခဲ့ၿပီး အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္၊ အျမတ္ထုတ္ယူခြင့္၊ ႏုိင္ငံျခားေငြ လႊဲေျပာင္းခြင့္၊ အရင္းအႏႇီး ျပန္လည္ထုတ္ယူခြင့္မ်ား ေပးသည္။ ၁၉၆၄ ခုႏႇစ္အထိ ေအာင္ျမင္စြာ လည္ပတ္ႏုိင္ခဲ့သည္။
- ၁၉၆၄ - ၁၉၆၂ ခုႏႇစ္တြင္ အာဏာသိမ္း၍ တက္ေရာက္လာခဲ့ေသာ ဆုိရႇယ္လစ္ အစုိးရက ၁၉၆၄ ခုႏႇစ္၌ ႏုိင္ငံျခားလုပ္ငန္းမ်ားႏႇင့္ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းမ်ားကုိ ျပည္သူပုိင္ သိမ္းခဲ့သည္။
- ၁၉၈၈ မႇ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏႇစ္ - လက္ရႇိ အစုိးရ တက္ေရာက္လာၿပီး ယခင္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံ ရင္းႏႇီႇးျမႇဳပ္ႏံႇမႈဆုိင္ရာ ဥပေဒကုိ အေျခခံမြမ္းမံ ျဖည့္စြက္ကာ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈ ဥပေဒတစ္ရပ္ ျပ႒ာန္းသည္။ ျပ႒ာန္းခ်ိန္တြင္ ေဒသတြင္း အျခား ႏုိင္ငံမ်ား၏ ဥပေဒမ်ားထက္ ခုိင္မာျပည့္စံု၍ ဆြဲေဆာင္မႈရႇိခဲ့သည္။ ေရနံ၊ သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕၊ စြမ္းအင္၊ သတၲဳ စသည့္ သယံဇာတ အေျခခံ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈမ်ားသာ အမ်ားအျပား လက္ခံရရႇိေနၿပီး ၂၀၁၀ ျပည့္ႏႇစ္ ႏုိ၀င္ဘာလကုန္အထိ လက္ခံ ရရႇိၿပီးေသာ ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈမႇာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၃၇ ဘီလ်ံ ရႇိေနသည္။
Artikel Terkait:




0 comments:
Post a Comment